fbpx

7. december – Lys i mørket, så vigtigt!

Det er blevet mørkt. I dag er solen oppe 7 timer og 8 minutter, om en uge 6 timer og 58 minutter. Det er betingelserne for at bo her oppe i nord.

Hvad gør dette mørke med dig?

  • Du får sværere at vågne
  • Mange bliver tristere
  • Du får ikke produceret D-vitamin, så hvis du ikke har gode lagre, kan det gå ud over dit immunforsvar samt give diffuse symptomer og smerter i led, muskler og knogler.

Hvad sker i din krop?
Du får sværere at vågne op om morgenen fordi mængden af søvnhormonet melatonin ikke falder pga. det manglende lys. Melatonin er et hormon som udskilledes fra koglekirtlen i hjernen, når det bliver mørkt uden for, altså når sollyset mindskes. Det er det hormon, som er tænkt til at gøre dig træt og forberede din krop på søvn. I vinterperioden hvor lyset ikke skinner dig i øjnene fra morgenstunden sænkes produktionen således ikke, og koglekirtlen fortsætter derfor med at danne melatonin, og du mister lysten til at stå op.

Tristheden kommer bl.a. på grund af nedgang i produktionen af lykkehormonet ”serotonin”. Dette hormon dannes, modsat melatonin, når det er lyst, og er derfor helt naturligt lavere i vinterhalvåret. Serotonin er ikke kun vigtigt i forhold til dit humør, men påvirker også din fordøjelse, hukommelse, smerteoplevelse og appetit. Serotonin er bland andet medvirkende til at give mæthedsfornemmelse og fordi at serotonin er lavt, spiser du måske lidt mere, både for hyggens skyld, men også fordi der er mørkt udenfor.

En anden grund til at vi skal være opmærksomme på det manglende sollys er, at forstadiet til D-vitamin dannes i huden, når solens skinner på den. Det er solens UVB-stråle som aktiverer denne proces og her i Danmark er de kun stærke nok at nå ned i huden fra maj til september. Så fra september af, falder vores D-vitamindepoter stille og rolig. D-vitamin er vigtig for vores immunforsvar, men også i knogle- og muskelopbyggelsen samt i dannelsen af serotonin, altså vores lykkehormon. Heldigvis kan vi optage D-vitamin via kosten, især fra fed fisk, så som sild og laks. Desværre få vi som oftest ikke helt tilstrækelige mængder igennem dette, men det har vi heldigvis råd for.

Vores anbefalinger

  • Kom ud i lyset hver dag, gerne om morgenen, eller, hvis du har tendens til tristhed i vinterhalvåret, kan du købe en særlig lyslampe til brug om morgenen.
  • Tag D-vitamintilskud. Mellem 35-90mcg om dagen, afhængigt af hvor meget sol du har fået sommeren igennem. Du kan også få målt dit D-vitaminniveau i blodet hos din læge eller hos os. Vi anbefaler at du vælger et produkt med tilsat fedtstof, da D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin.
  • Lav motion. Og husk at en gåtur også tæller. Det vigtige er at du får bevæget dig hver dag. Motion stimulerer både dit humør og din energi.
  • Accepter!! at du ikke er lige aktiv i vinterhalvåret. Du kan prøve at spise lidt bedre, få trænet, hygget, så du får gjort noget som kan holde din energi og dit humør oppe. Men du kan ikke arbejde mod din krop. Det handler altid om, at mærke efter i dig, hvad du har brug for.

Husk at du altid er velkommen til at kontakte os i vores telefontid, hvis du har spørgsmål og ønsker et hurtigt råd.

Med lys 😉
Luise og Magdalena

 

“En tid kaldes mørk, ikke fordi lyset ikke stråler, men fordi mennesker nægter at se det”
– James Michener