fbpx

4. december – hvis du har spist eller drukket lidt for meget

I julen få vi ofte både spist og drukket for meget, hvilket kan give problemer med fordøjelsen. De fleste kender til gener som lette tømmermænd, oppustede og fyldte maver. Vi både prutter og bøvser ildelugtende gasser ud af systemet og føler os i virkeligheden ikke alt for godt kørende.

Julemaden er intens, den indeholder meget fedtstof, protein og en god del tomme kulhydrater, hvorimod fibre bliver et lidt overset element i diæten. Ofte skylles det hele ned med vin, gløgg, snaps og sodavand.

For de fleste af os er højtidens mad langt fra det vi spiser til hverdag, ligesom der sikkert også er  meget, meget mere af den. Alle hyggestunder er fokuseret om bordet, og kun juletræet kalder os til et lille løft fra stolen.

I dagens kalenderlåge byder vi på et par råd til, hvordan du forebygger og afhjælpe nogle af de gener der følger med den intense hygge.

Vi vil foreslå at tilføje lidt grønne og fiberrige traditioner til julebordet. Det kan vi gøre ved at udskifte eller forny nogle af vores traditionelle juleretter. Et eksempel kunne være, at udskifte den syltede rødkål med en god og frisk rødkålssalat, at ændre lidt på den oprindelige Waldorfsalat så den ikke er helt så fed.  Hvis du virkelig tør satse, kunne nogle af de kødfyldte måltider skiftes ud med andre alternativer.

Vi lover, at der i den kommende tid vil blive lavet spændende ting i køkkenet og lagt opskrifter med inspiration ud til jer.

Her lidt tricks vi selv benytter os af for, at bedre eller undgå de ubehagelige gener.

  1. Sæt dig for at komme ud og trave en rask tur, den behøver ikke være lang. Du kan indlægge små intervaller med sjove gangarter på turen. Det er med til at øge blodcirkulationen, trænerlattermusklerne og stimulere tarmens peristaltik. Den friske luft giver god energi og godt humør.
  2. Drik et glas vand med 1-2 spsk. æblecidereddike eller saften af ½ citron 15-30 minutter før måltidet. Dette stimulerer produktionen af mavesyre og hjælper din fordøjelse i gang. Du kan ligeledes starte eller afslutte din dag med denne syrlige drik ”Nogle vil gå så langt som til at påstå, at det smelter dit mavefedt.”
  3. Tænker du, at aftenen kan blive lidt mere ”våd” end godt er, kan du forebygge ved at bruge Nux Vomica.

Dette er et homøopatisk lægemiddel, som virker mod flere fordøjelsesproblematikker blandt andet forstoppelse, kolik, opkastning, kvalme, men også leverforgiftning, hvilket gør det velegnet til forebyggelse og behandling af tømmermænd. Se dosering på flasken, du skal vælge AKUT behandling såfremt den bruges til forebyggelse og behandling af alkoholforgiftning. Ligeledes gælder det om, at huske på at få rigelig med væske i form af vand. Således at kroppen er velhydreret og har mulighed for at udvaske affaldsstoffer både før, under og dagen efter.

God fest og dagen derpå!
Magdalena og Luise

 

Fun fact
Vidste du at tømmermænd først opstår når kroppen har forbrændt den sidste alkohol. Paradoksalt nok er det derfor at man ved at drikke en genstand dagen efter kan mildne sine symptomer.